ACM tikt webwinkels op vingers over levertijden


De Autoriteit Consument & Markt (ACM) maant webwinkels klanten duidelijk te informeren over hun levertijden. Deze moeten juist en actueel zijn, zeker met het oog op de komende feestdagen en de extra drukte door corona. De ACM ontving de afgelopen maanden veel meldingen van consumenten over online aankopen die niet of te laat geleverd worden, die niet of laat worden terugbetaald en de slechte bereikbaarheid van webwinkels. Het is de verantwoordelijkheid van webwinkels om ervoor te zorgen dat zij de verwachtingen van hun klanten waar maken. Dit betekent dat zij de verwachte levertijd juist moeten vermelden en dat hun klantenservice goed bereikbaar en op orde is.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Wij zien dat online winkelen door corona nog populairder is geworden. Wij zien ook dat webwinkels het druk hebben. Met het oog op de extra drukte rondom de feestdagen roepen wij webwinkels daarom op: communiceer de werkelijke levertijden aan je klanten en wees bereikbaar. Hiermee voorkom je dat je klanten teleurgesteld worden.”

Nieuwe piekperiode komt eraan

November en december zijn maanden waarin het aantal online aankopen een piek kent. Dit jaar zal deze piek naar verwachting nog hoger zijn vanwege coronamaatregelen. De ACM roept webwinkels op om hier rekening mee te houden en de informatie op hun website bij te houden, zoals over voorraad en levertijden. Wanneer een webwinkel door drukte een bepaald product niet tijdig kan leveren, moet de webwinkel dit er duidelijk bij vermelden. Het belangrijkste is dat webwinkels waar kunnen maken wat zij beloven aan consumenten. De ACM houdt dit in de gaten, onder andere via meldingen van consumenten bij haar loket ACM ConsuWijzer. Consumenten vinden hier ook informatie over hun rechten bij online winkelen