Corona-OverbruggingsLening verlengd, aanvragen vanaf vandaag mogelijk


De verlenging van de Corona-OverbruggingsLening (COL) voor startups, scale-ups en innovatieve Mkb’ers is inmiddels een feit. Innovatieve ondernemers die in zwaar weer zitten vanwege Covid19 kunnen vanaf vandaag een aanvraag indienen via de portal.

Overbruggingskrediet voor startups, scale-ups en (innovatieve) Mkb’ers

De Corona-OverbruggingsLening (COL) is een noodkrediet voor innovatieve ondernemers en Mkb’ers zonder bancaire kredietrelatie die in financiële problemen zijn gekomen door Covid19. In totaal is er €300 miljoen beschikbaar gesteld door het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK). Op verzoek van EZK verstrekken de regionale ontwikkelingsmaatschappijen (ROM’s) overbruggingsleningen tussen de €50.000,- en €2 miljoen onder gunstige condities.

Aanvragen voor de COL waren in eerste instantie mogelijk tot eind september. Na beoordeling van alle aanvragen is er nog een bedrag van ruim €35 miljoen onbenut. Gezien het verloop het verloop van het economisch herstel en het resterende COL-budget heeft het kabinet besloten de regeling te verlengen tot uiterlijk 30 juni 2021.

Rinke Zonneveld (directeur InnovationQuarter) namens de ROM’s: “Bij de start van de COL hoopten we dat deze regeling enkele maanden nodig zou zijn en de situatie eind 2020 weer ‘normaal’ zou zijn. De praktijk is helaas anders. Covid19 houdt Nederland en het bedrijfsleven nog steeds stevig in zijn greep. We onderschrijven dan ook het besluit van het kabinet om de COL-regeling te verlengen en zo ondernemers door deze crisis te helpen zodat zij kunnen blijven innoveren. Want innovaties zijn essentieel om onze economie weer op peil te krijgen na de crisis.”

Aanvragen mogelijk vanaf 4 januari 2021

De online aanvraagportal gaat vandaag weer open. Aanvragen zullen volgens de eerder gehanteerde tendersystematiek beoordeeld worden. Dat betekent dat de ROM’s aanvragen regionaal beoordelen en een nationale commissie de aanvragen tegen elkaar afweegt. Naast de formele criteria kijken zij dan ook naar kwalitatieve criteria als aantal fte, aansluiting bij het missiegedreven innovatiebeleid, aansluiting op ecosystemen en het belang van de innovatie. Bedrijven die eerder een COL toegekend hebben gekregen, kunnen niet opnieuw aanspraak doen op de COL-regeling.

Maurice van Tilburg van Techleap vertelt: “We merken dat de huidige toename van het aantal Corona-gevallen en de bijbehorende maatregelen het herstel van startups raakt. Het verkrijgen van kapitaal en uitrol van producten wordt bijvoorbeeld verder vertraagd. We zijn blij dat de COL langer beschikbaar wordt gemaakt en zullen samen met de partners dit proces wederom via de aanvraagportal faciliteren.”

Hero Balancer; toekenning COL in de praktijk

Hero Balancer uit Spanbroek heeft gebruik gemaakt van de eerste COL. Het bedrijf maakt een gebouwbeheersysteem in de cloud. Deze stuurt klimaatinstallaties aan zoals: ketels, luchtbehandelingskasten, warmtepompen en ventilatiesystemen.

Ted Braakman, oprichter en Ceo van Hero Balancer: “Vrij snel na de eerste maatregelen mochten wij niet meer langskomen bij onze klanten om ons product te installeren. Dit zorgde voor een flinke impact op de omzet gezien wij pas factureren na installatie. Daarbij waren de contactpersonen (afdeling facilitair) bij onze klanten vooral bezig met het coronaproof maken van hun panden.

M.b.t. de COL hebben wij direct de aanvraag gedaan nadat het mogelijk was deze te doen. Wij waren namelijk sinds maart serieus bezig met het ophalen van vervolgfinanciering. Echter druppelde er logischerwijs na enkele weken na de lock-downs in heel Europa de mails binnen dat de fondsen en bedrijven waarmee wij in gesprek waren geen nieuwe investeringen meer zouden doen.

Wij hebben de Corona-OverbruggingsLening gebruikt om de kosten voor ontwikkeling en verkoop van ons product te betalen. Inmiddels zijn wij een heus cloud gebouwbeheersysteem en hebben we ook al veel installateurs aan boord gekregen om ons product te verkopen. Wij zijn ons meer gaan focussen op verkoop via installateurs in plaats van direct aan de eindklant. Zo maken wij het beste van een slechte tijd!”