ExxonMobil en Porsche testen koolstofarmere brandstof op Circuit Zandvoort


ExxonMobil en Porsche gaan samen geavanceerde biobrandstoffen en hernieuwbare, koolstofarme eFuels testen op het racecircuit. Dit is een onderdeel van een nieuwe overeenkomst om te werken naar een mogelijk toekomstig gebruik door de automobilist.

De eerste versie van de Esso Renewable Racing Fuel is een mengsel van vooral geavanceerde biobrandstoffen en is speciaal samengesteld door ExxonMobil’s eigen wetenschappers en ingenieurs. Analyse daarvan geeft aan dat met een vloeibare brandstof de uitstoot van broeikasgassen aanzienlijk kan verminderen. De brandstof wordt in 2021 getest in de krachtige high-performance motoren van Porsche tijdens de Porsche Mobil 1 Supercup-, de hoogste toeringwagencompetitie.

De samenwerking tussen Porsche en ExxonMobil richt zich ook op de ontwikkeling van eFuels, synthetische brandstoffen gemaakt van waterstof en afgevangen CO2. Al in 2022 zijn deze bedrijven van plan om de tweede versie van de Esso Renewable Racing Fuel te testen, die eFuel-componenten zal bevatten. De verwachting is dat de eFuel de uitstoot van broeikasgassen in een gangbare brandstof voor gewone auto’s tot 85 procent kan verminderen.[i]

“De elektrificatie van onze voertuigen heeft voor ons de hoogste prioriteit”, aldus Michael Steiner, lid van de Porsche Executive Board en verantwoordelijk voor Research & Development. “eFuels zijn een goede aanvulling op onze aandrijflijnstrategie. Hiermee kunnen onze klanten auto’s met conventionele verbrandingsmotoren en plug-in hybrides met aanzienlijk minder broeikasgasemissies rijden. De samenwerking met ExxonMobil stelt ons in staat om de eFuels onder de veeleisende omstandigheden van het racecircuit te testen. Dit is een volgende stap om van eFuels een betaalbaar en koolstofarm alternatief voor conventionele brandstoffen te maken.

De eFuel komt uit de Haru Oni-proeffabriek in Chili. Deze fabriek maakt waterstof en combineert die met uit de atmosfeer opgevangen CO2 om methanol te produceren. ExxonMobil geeft een licentie en technische ondersteuning bij de toepassing van haar gepatenteerde technologie om de methanol om te zetten in benzine en waarmee zo een koolstofarme brandstof zal ontstaan.

In de proeffase zal in 2022 ongeveer 130.000 liter eFuels worden geproduceerd. Als de belangrijkste gebruiker zal Porsche de eFuels uit Chili onder andere gebruiken in de Porsche Mobil 1 Supercup vanaf het raceseizoen van 2022.

“In de afgelopen kwart eeuw hebben we samengewerkt met Porsche om hoogwaardige producten te ontwikkelen die de prestaties van Porsches op het circuit en op de weg ondersteunen”, aldus Andy Madden, vice-president strategie en planning bij ExxonMobil Fuels & Lubricants. “Onze voortdurende samenwerking op het gebied van hernieuwbare brandstoffen en eFuels is een cruciale stap bij het beoordelen van de technische mogelijkheden en commerciële levensvatbaarheid van brandstoffen die de uitstoot aanzienlijk kunnen verminderen.”

De eerste test op het circuit van de Esso Renewable Racing Fuel is gepland voor 30 maart 2021 in Zandvoort. Daarna wordt er getest tijdens de Porsche Mobil 1 Supercup-competitie 2021 en 2022.

De samenwerking met Porsche bouwt voort op de voortdurende inspanningen van ExxonMobil om energieoplossingen met een lage uitstoot te ontwikkelen en in te zetten. Dit omvat zeer efficiënte brandstoffen en smeermiddelen, geavanceerde kunststoffen en andere producten waardoor auto’s en vrachtwagens minder brandstof kunnen verbruiken. De twee bedrijven hebben eerder al samengewerkt aan een reeks speciaal geformuleerde smeermiddelen voor elektrische voertuigen, het Mobil EV ™ -gamma.

In januari kondigde ExxonMobil de oprichting aan van ExxonMobil Low Carbon Solutions. Deze nieuwe divisie zal ExxonMobil’s uitgebreide koolstofarme technologieportfolio commercialiseren en is van plan om tot 2025 $ 3 miljard te investeren in emissiearme energieoplossingen. Vorig jaar kondigde ExxonMobil plannen aan om vanaf 2022 hernieuwbare diesel te distribueren in Californië en mogelijk in andere markten binnen en buiten de Verenigde Staten.

In de afgelopen twee decennia heeft ExxonMobil meer dan $10 miljard geïnvesteerd in onderzoek, ontwikkeling en implementatie van energieoplossingen met een lagere uitstoot, resulterend in zeer efficiënte operaties die ongeveer 480 miljoen ton CO2-uitstoot hebben geëlimineerd of vermeden – vergelijkbaar met het voor een jaar lang verwijderen van 100 miljoen auto’s.[ii]

Porsche investeert de komende vijf jaar $ 17,9 miljard in elektromobiliteit en digitalisering. In 2030 biedt de sportwagenfabrikant meer dan 80 procent van zijn voertuigen met elektrische motoren aan. Het bedrijf streeft naar CO2-neutraliteit in zijn producten en activiteiten tegen 2030 en investeert ongeveer $ 1,2 miljard in duurzame mobiliteit.

Afbeelding van David ROUMANET via Pixabay