Girls’ Day: meisjes zijn van cruciaal belang voor de technieksector


WOERDEN – De carrièrekansen voor meisjes en vrouwen in de techniek zijn groter dan ooit. Toch is op dit moment nog maar 3% van de technische vakmensen in Nederland een vrouw. Techniek Nederland vestigt daarom vandaag, op Girls’ Day, de aandacht op de mogelijkheden voor vrouwen in de technieksector. Doekle Terpstra, voorzitter van de techniekkoepel: ‘Meisjes die de komende jaren een opleiding kiezen, hebben de sleutel in handen. Ze zijn van cruciaal belang voor de toekomst van de techniek en voor de toekomst van ons land. Kunnen we het aandeel vrouwen in de techniek optrekken naar 20%, dan hebben we het tekort aan vakmensen opgelost.’

Steeds meer meisjes kiezen een technische mbo-opleiding

De opmars van de meisjes lijkt in het beroepsonderwijs al te zijn ingezet. Tussen 2013 en 2020 is het aantal meisjes dat begon aan de mbo-opleiding installatietechniek bijna drie keer zo groot geworden. In het schooljaar 2013/2014 gingen 373 meisjes van start, in het schooljaar 2020/2021 zijn dat er al 936. Doekle Terpstra vindt dat hoopgevend: ‘In het onderwijs gebeurt het. We moeten jongens én meisjes duidelijk maken dat van alle sectoren de installatiebranche waarschijnlijk het beste loopbaanperspectief biedt. Het vak wordt breder, innovatiever en digitaler. Zwaar materiaal maakt steeds meer plaats voor slimme techniek. En ondertussen neemt de maatschappelijke betekenis snel toe. De energietransitie is onuitvoerbaar zonder techniek, voor innovaties in de gezondheidszorg geldt hetzelfde. Voor meisjes zijn er kansen als installatiemonteur, maar óók als adviseur, ontwerper en data-analist.’

Geen dag spijt van de keuze voor techniek

Willow Koomen (18) is sinds kort werkzaam in de techniek. ‘Ik twijfelde tussen techniek en zorg. Ik volgde een opleiding apothekersassistent maar een hele werkdag stilzitten bleek niets voor mij. Ik wilde iets actievers doen.’ Willow koos voor een opleiding installatietechnicus en heeft er geen dag spijt van gehad. ‘Het werk is elke dag anders. Je werkt samen in een leuk team én je ziet dagelijks het resultaat van je werk. Ik zou niet anders meer willen dan dit.’ Met de lessen die ze vandaag geeft hoopt ze ook andere meisjes enthousiast te maken voor de techniek.

Enorme mogelijkheden

Romy Vlierman (19) is trainee werkvoorbereider bij Heijmans. Ze volgt een opleiding aan de Hogeschool van Amsterdam waar leren en werken hand in hand gaan; een dag per week naar school en vier dagen (betaald) werken in de praktijk. Romy is enthousiast over het werk én over haar carrièreperspectief. ‘Het werk is dynamisch, geen dag is hetzelfde. Er zijn enorme mogelijkheden. Over een jaar of vijf hoop ik in de technieksector te werken als projectleider of projectmanager. Met een technische opleiding kun je alle kanten op, ik raad het echt iedereen aan.’

‘Barrières voor vrouwen wegnemen’

Binnen de technieksector zelf groeit het aantal vrouwen nog te langzaam. In 2015 waren er zo’n 12.000 vrouwen werkzaam in de techniekbranche, nu zijn dat er 14.500. De meeste vrouwen hebben een administratieve of financiële functie of werken in communicatie of hr. Relatief weinig vrouwen plaatsen en onderhouden technische systemen, maar ook in die beroepen neemt het aantal vrouwen toe. Doekle Terpstra wil dat met name in de ‘echte’ technische beroepen meer vrouwen aan het werk gaan. ‘We moeten de zichtbare en onzichtbare barrières wegnemen. Voor meisjes die belangstelling hebben voor een technische opleiding én voor vrouwen die binnen een technisch bedrijf aan de slag willen.’

Girls’ Day

Girls’ Day is bedoeld om meisjes tussen de 10 en 15 jaar enthousiast te maken voor technische opleidingen en beroepen. De dag is een initiatief van VHTO, het expertisecentrum genderdiversiteit in bèta, techniek en IT. In verband met de coronamaatregelen vinden dit jaar alle evenementen in het kader van Girls’ Day online plaats.