Nederland komt sterk uit coronacrisis


DEN BOSCH – Kredietverzekeraar Euler Hermes schat de Nederlandse groeicijfers aanzienlijk hoger in dan DNB gisteren. Euler Hermes gaat uit van een groei van het bbp van 4,2% in 2022, DNB noemt 3,7%. Dat blijkt uit het rapport Grand Reopening van Euler Hermes.

Het herstel van de Nederlandse economie krijgt steun vanuit Duitsland, onze belangrijkste handelspartner. Na een teleurstellend herstel in de eerste maanden van dit jaar voorziet Euler Hermes een ferme inhaalslag bij onze oosterburen. In de rest van de wereld valt het herstel op van zowel de VS (2021: +6,3%) als China (2021: +8%).

Digitale voorhoede

Volgens Johan Geeroms, Risk Director bij Euler Hermes Nederland, komt ons land zo goed uit de bus omdat we in eerste instantie de corona-klap goed hebben opgevangen. “Landen als Spanje en Italië laten nu en volgend jaar wel hogere groeicijfers zien, maar die hebben ook veel meer goed te maken. Nederland beschikt over de beste digitale infrastructuur van Europa. Dankzij onze geavanceerde digitale economie hebben we de economie al thuiswerkend in de lucht weten te houden.” Ook het adequate steunbeleid van de overheid heeft volgens Geeroms veel opgevangen.

Wereldwijd

De krachtige economische rebound is overal in de wereld terug te zien. Maar dat wil volgens Geeroms niet zeggen dat we als vanzelf in een hoogconjunctuur terecht komen. “Er zijn veel obstakels die roet in het eten kunnen gooien. De sterke stijging van de grondstofprijzen, de verwachte krapte op de arbeidsmarkt, de verstoring van supply chains zit op hetzelfde niveau als bij de Covid-19 piek. Het wereldwijde gevecht om grondstoffen en chips zijn hiervan het directe gevolg. Een container versturen van Shanghai naar Rotterdam is nu 5 keer duurder dan in oktober 2020. Allemaal bedreigingen die het herstel kunnen breken.”

Prijzen verhogen

Bedrijven hebben te maken met hogere kosten en de hamvraag is, volgens Geeroms, of bedrijven in staat zijn hun prijzen te verhogen. “Prijsverhogingen zijn in de huidige situatie essentieel voor bedrijven om financieel gezond te blijven. Maar dat moet je als bedrijf ook kunnen. Als je klant wegloopt heb je er niet veel aan. Uit onderzoek van onze researchafdeling blijkt dat prijsverhoging voor de meeste Europese bedrijven op de korte termijn geen optie is.”