Schiphol-Oostbaan twee weken buiten gebruik voor baanonderhoud


De Schiphol-Oostbaan is van 12 tot en met 23 juli in onderhoud en in deze periode niet beschikbaar voor vliegverkeer. Het klein zakelijk verkeer dat normaal gebruik maakt van de start- en landingsbaan, zal tijdens het onderhoud starten of landen op één van de andere banen.

Werkzaamheden 
Aan de Schiphol-Oostbaan wordt jaarlijks regulier onderhoud uitgevoerd, zodat de start- en landingsbaan in goede conditie is en blijft. Er worden herstellende werkzaamheden aan het asfalt en markeringen uitgevoerd. De bekabeling en elektra worden gecontroleerd, lampen schoongemaakt of vervangen en omliggende grasvelden worden gemaaid. De werkzaamheden worden uitgevoerd in samenwerking met Heijmans.

Aangepast baangebruik
Het onderhoud heeft beperkte gevolgen voor de geluidsbelasting in de omgeving. De baan wordt doorgaans gebruikt voor klein zakelijk verkeer. Deze vliegtuigen zullen gebruik maken van de andere start- en landingsbanen. Welke baan dit zal zijn, is onder andere afhankelijk van de weersomstandigheden.

Informatie voor omwonenden

Voor meer informatie of vragen over het vliegverkeer en baangebruik tijdens de werkzaamheden kunnen omwonenden contact opnemen met BAS. BAS geeft op hun website uitleg over het actuele baangebruik en operationele bijzonderheden en is het informatie- en klachtencentrum over het vliegverkeer van, naar en op Schiphol. Dit kan 7 dagen per week (09.00-17.00 uur) via telefoonnummer 020-6015555 of het raadplegen van de website.

Op de websites van BAS en van Schiphol wordt wekelijks informatie gepubliceerd over het vliegverkeer op Schiphol. Dit geeft omwonenden inzicht in de ontwikkeling van het vliegverkeer. Omwonenden van Schiphol hebben met de nieuwe app Notifly bovendien altijd real-time inzicht in het actuele en verwachte vliegverkeer op hun locatie. Schiphol houdt omwonenden via een nieuwsbrief op de hoogte van relevante ontwikkelingen rond het vliegverkeer op Schiphol. Iedereen kan zich aanmelden voor de burennieuwsbrief.