Schiphol past planning baanonderhoud aan, het weer werkte niet mee


De werkzaamheden aan de Polderbaan en een aantal taxibanen op Schiphol duren twee weken langer als gevolg van de periode met uitzonderlijke en langdurige vrieskou in februari. De uitloop van deze werkzaamheden heeft ook gevolgen voor de achtereenvolgend geplande onderhoudsmomenten aan start- en landingsbanen, met name in het eerste halfjaar van 2021. 

Onderhoud aan de Polderbaan

Door de kou in februari was het twee weken niet mogelijk om te werken aan de fundering, het asfalt en de verlichting van de baan. De ondergrond en materialen waarmee gewerkt wordt, waren bevroren en moesten eerst goed ontdooien voor het werk voortgezet kon worden. Ook voor de werkzaamheden aan de verlichting van de baan moest de temperatuur eerst minimaal een paar graden boven het vriespunt uitkomen. De werkzaamheden aan de Polderbaan en taxibanen Quebec, Zulu, Alfa en Bravo ten zuiden van de Zwanenburgbaan duren volgens aangepaste planning tot 10 mei. De inschatting van het aangepast baangebruik tijdens de werkzaamheden blijft ongewijzigd.

Planning baanonderhoud

De nieuwe einddatum van het onderhoud aan de Polderbaan en taxibanen heeft gevolgen voor de achtereenvolgende geplande onderhoudswerkzaamheden aan start- en landingsbanen. Periodes van baanonderhoud worden zo efficiënt mogelijk gepland, om het aangepast baangebruik voor de omgeving te minimaliseren. Door de opgelopen vertraging start het onderhoud aan de Zwanenburgbaan twee weken later, net als de werkzaamheden aan de taxibanen ten zuiden van die baan. Het onderhoud aan de Buitenveldertbaan is verplaatst naar september. De nieuwe planning is via deze link te bekijken.