Vendis Capital verkoopt Fatboy aan Calligaris


Vendis Capital heeft vandaag aangekondigd dat het Fatboy, een iconisch lifestyle merk, heeft verkocht aan Calligaris, een Italiaanse leider in de wereldwijde markt van premium design meubelen, in handen van investeringsmaatschappij Alpha Private Equity.

Fatboy is een iconisch, in Nederland gevestigd lifestyle merk met bewezen innovatiekracht, een sterk digitaal platform en een wereldwijde distributie. Sinds de oprichting heeft het bedrijf zich ontwikkeld van het aanbieden van de originele zitzak tot een cross-categorie design merk met een uitgesproken collectie van verlichting, indoor & outdoor meubilair en onderscheidende accessoires.

Sinds de investering van Vendis Capital in 2017 is het bedrijf getransformeerd van een door de oprichters aangestuurde organisatie naar een bedrijf dat wordt geleid door een breed en ervaren team onder leiding van CEO Petra Vos. Er werden aanzienlijke investeringen gedaan in het merk via een multi-channel marketingaanpak. Er werd een gestructureerd productontwikkelingsproces geïmplementeerd dat heeft geleid tot voortdurende lanceringen van nieuwe productinnovaties en levenscyclus verlengende lijnextensies en renovaties; en de digitale groeistrategie werd versneld wat resulteerde in een sterke groei in alle belangrijke regio’s.

Vincent Braams, Partner bij Vendis Capital: “We hebben met veel plezier samengewerkt met Petra en haar team aan de groei van het iconische merk Fatboy en zijn blij dat we het bedrijf tijdens onze investeringsperiode aanzienlijk hebben kunnen laten groeien. Wij geloven dat de fundamenten aanwezig zijn op alle belangrijke pijlers (merkkracht | organisatie | innovatie | go-to-market) voor het bedrijf om door te gaan op dit attractieve groeipad, gesteund door Calligaris als een sterke synergetische partner. We zijn het management team dankbaar voor een zeer prettige en succesvolle samenwerking en kijken er naar uit om de ontwikkeling van Fatboy te volgen onder haar nieuwe eigenaren.”

Petra Vos, CEO bij Fatboy, voegt toe: “We zijn erg trots op de sterke groei die we de afgelopen jaren samen met Vendis hebben gerealiseerd, waarbij we Fatboy hebben neergezet als een kwalitatief, leuk en uniek lifestyle merk in meerdere productcategorieën met een hoge naamsbekendheid en een groeiende loyale fanbase. We zijn verheugd om Calligaris te verwelkomen als onze nieuwe eigenaar, wat een nieuwe fase in onze ontwikkeling inluidt. Door gebruik te maken van Calligaris’ complementaire wereldwijde aanwezigheid, operationele expertise en leidende posities in zowel het B2C- als B2B-segment, zullen wij onze ambitieuze groeiplannen kunnen waarmaken”.

Stefano Rosa Uliana, CEO van de Calligaris Groep, licht toe: “Fatboy is een geweldige strategische fit voor Calligaris en deze overname onderschrijft onze acquisitieve groeistrategie. We zijn onder de indruk van de sterke concurrentiepositie van het bedrijf, dat een aantal unieke en aantrekkelijke kenmerken combineert, waaronder de merkpositionering, het vermogen om te innoveren en de uitstekende digitale capaciteiten. We kijken ernaar uit om samen te werken met het Fatboy-team om de synergiën tussen de bedrijven te maximaliseren en zo de marktpositie van onze merken verder te versterken. “