Wakker Dier: ‘Vlees nog te vaak opgedrongen’


Uit onderzoek van het Voedingscentrum blijkt dat circa vier op de tien Nederlanders (38 procent) volgens eigen zeggen bewust minder vlees zijn gaan eten in de laatste jaren. Dit is goed nieuws voor het klimaat, het dierenwelzijn en de volksgezondheid. Deze ontwikkeling had echter veel gunstiger kunnen uitvallen als de overheid en supermarkten niet het eten van vlees waren blijven stimuleren. De consumptie van vlees blijft de laatste jaren stabiel op een veel te hoog niveau, zo blijkt uit onderzoek van Wageningen Universiteit in opdracht van Stichting Wakker Dier.

Er worden nog steeds veel reclamecampagnes voor vlees gesubsidieerd met Europese reclamegelden. Een in Nederland lopende reclamecampagne stimuleert het eten van kip terwijl de gemiddelde Nederlander al meer vlees eet dan gezond is. Daarnaast wordt de natuurschade van de vleesproductie – door de uitstoot van onder andere stikstof en CO2 – afgewenteld op de maatschappij.

Deze schade is berekend op een paar euro per kilo vlees. Tevens stimuleren supermarkten het eten van vlees nog steeds. Supermarkten kiloknallen er op los om klanten van elkaar af te snoepen. Met Kerst en Pasen klotst het gourmetvlees tegen de plinten van het supermarktschap. In de zomer wordt de barbecue gehyped om ook bij warm weer klanten naar de supermarkt te lokken. Dit terwijl supermarkten met de overheid afspraken hebben gemaakt om juist meer plantaardig eten te stimuleren,” zegt Sjoerd van de Wouw, Campaigner juridische campagne bij Wakker Dier

Vleesminderen is een politiek taboe waarbij een gebrek aan politieke moed de vooruitgang tegenhoudt. Zo werd vorig jaar een einde aan de subsidies voor vleesreclames op het allerlaatste moment uit de beleidsplannen van de Europese Commissie geschreven. Ook in de rijksklimaatcampagne ‘Iedereen doet wat’ werd met veel meel in de mond over vleesminderen gesproken. De afgelopen dagen circuleert een uitspraak van premier Rutte uit 2019 waarin hij het strenger klimaatbeleid af doet door erop te wijzen dat we wel lekker moeten kunnen blijven barbecueën.

Met een beetje moed kunnen politici de noodzakelijke omslag naar meer plantaardig eten versnellen, te beginnen in het regeerakkoord. Een vleestaks, halvering van de veestapel en een einde aan subsidies voor vleesreclames kunnen veel impact hebben op klimaat, dierenwelzijn en volksgezondheid. Het komende kabinet moet de supermarkten ook houden aan de afspraken om plantaardig eten te stimuleren door concrete afspraken te maken over een einde aan de kiloknaller en stoppen met het hypen van de barbecue.