Winnaars ABN Amro Young Impact Awards bekend


Vorige week vrijdag zijn tijdens de eindshow van Young Impact Day de winnaars van de Young Impact Awards bekend gemaakt. ABN AMRO feliciteert Nour, Filiz, Xavi, Wail, Veronika, Sohna en Lakiescha, die deze prijs meer dan verdiend hebben.

Zo geeft Nour (winnaar categorie Gelijke Kansen) huiswerkbegeleiding, omdat ze uit eigen ervaring weet hoe essentieel zelfvertrouwen is: zeker voor kinderen die te maken hebben met discriminatie en vooroordelen. Wail (winnaar categorie Gezondheid) sprong in op de anderhalve meter samenleving en programmeerde een apparaat dat met een simpel piepje aangeeft wanneer je te dicht bij iemand staat. Filiz (winnaar categorie Klimaat) maakte een kledinglijn van afval, om mensen te inspireren en stimuleren minder te consumeren en zuiniger om te gaan met kleding. Met zijn stichting ‘Voetballen voor Veiligheid’ organiseert Xavi (winnaar categorie Maatschappij) voetbaltoernooien om jongeren uit zijn wijk op het rechte pad te houden en zo meer veiligheid te creëren. En Veronika, Sohna en Lakiescha (winnaars categorie Diversiteit) hebben met hun burgerinitiatief ‘Zetje In’ al ontzettend veel voor elkaar gekregen op het gebied van bewustwording op scholen rond racisme en discriminatie.

Firestarters

Als hoofdsponsor zijn we trots om te mogen bijdragen aan het verder ontwikkelen van de vonk die in deze ‘firestarters’ zit. Sander Bestevaar, hoofd Sponsoring & Events: ‘de gedrevenheid die deze mensen al op zo’n jonge leeftijd laten zien, is ongekend. Als ze dit nu al voor elkaar krijgen, wat belooft dat dan wel niet voor de toekomst? Daarom doen wij er als hoofdsponsor van Young Impact Day graag alles aan om hen verder op weg te helpen. Want daar hebben we als maatschappij uiteindelijk allemaal iets aan.’

Wat doet de bank concreet?

Via de ABN AMRO Foundation is een coach beschikbaar gesteld voor elk van de vijftien genomineerden die aangaven hier behoefte aan te hebben. De vijf winnaars krijgen hier bovenop nog extra verdiepende begeleiding en een bedrag van €2.500,- om hun initiatief verder uit te kunnen breiden. Dit bedrag zal via Young Impact worden uitgekeerd, in overleg met de winnaars en hun coaches en op basis van concrete plannen.

Young Impact

ABN AMRO is hoofdsponsor van Young Impact Day, dat is geïnitieerd en georganiseerd door jongerenkatalysator Young Impact. Young Impact Day, dit jaar op 30 juni, is dé landelijke actiedag voor alle jongeren in Nederland. Dit jaar stond het thema ‘Klimaat’ centraal en werden jongeren via de campagne #Green It Up opgeroepen om hun leefomgeving zoveel mogelijk te vergroenen. Op het centrale festivalterrein in Amsterdam West werd de dag afgesloten met een spectaculaire eindshow.

Foto aangeleverd